Världens bästa recept på vaniljmuffins

FÖLJ MIG GÄRNA PÅ INSTAGRAM @ETTKREATIVTLIV DÄR JAG LÄGGER UPP NYA RECEPT.

Gott folk, här är världens bästa recept på vaniljmuffins (och chokladmuffins). Jag använder det här i stort sett varje gång jag gör muffins och det är såå enkelt att variera efter smak och tycke - blanda till exempel i 2 msk kakao för chokladmuffins eller 2-3 tsk pepparkakskryddor för härligt kryddiga muffins.
























Vaniljmuffins (12 st)
2 st ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk
100 g smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker lätt. Blanda därefter i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Blanda till sist i smör och mjölk och rör till en jämn smet. Fördela i muffinsformar och grädda i 10-12 minuter.

Tips: Tillsätt 2 msk kakao för att göra chokladmuffins!

Kommentarer

  1. Hej Ester! Kom in på din blogg när jag sökte på muffins, nu ska jag prova ditt recept :-) hälsningar Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt. :D Hoppas du gillade receptet!

      Radera
  2. Hej, jag sökte med på vaniljmuffins på google som Cecilia gjorde där innan, och din sida kom upp som första förslag. Dom var verkligen supergoda! Tack för bra recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! Tack för kommentaren! Receptet har jag fått från mamma så det har följt sedan barnsben och jag älskar också det :)

      Radera
  3. Åh ska genast sätta igång att baka!!!

    SvaraRadera
  4. Jag som letat länge efter ett bra recept på vanliga vaniljmuffins. Nu blir det att prova dom här :) Tack för receptet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god! Hoppas att de blev som du ville! :) Du får gärna berätta hur det gick sen!

      Radera
  5. Använder ditt recept till äppelmuffins som ligger i ugnen nu! :) men blir lite fundersam på mängden.. i ditt recept står det att det blir 12 st, jag har fyllt 20 formar och jag tror jag skulle ha behövt fler för vissa har "runnit över" ^^ men de ser riktigt goda ut och luktar helt underbart! :) / Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt, hoppas du gillar det! Men vad lustigt det där med mängden... jag har bakat de här i snart 20 års tid och min mamma har bakat den längre än så och det blir ALLTID 12 st. :) Men det beror ju såklart på hur stora muffinsformar man använder! Jag brukar fördela smeten i en formar som passar till muffinsplåt (standardmuffins) och då blir det alltid 12. Men om du har stora äppelbitar i osv så kanske det är dem som gör att smeten räcker till fler formar? :) Hoppas de blev bra iaf! :)

      Radera
  6. Hejsan! Är en tjej på 12 och tycker att det är receptet på vaniljmuffins är både enkla och goda. Jag gör dom ofta för det går snabbt många tycker om dem och jag brukar även servera med grädde till ! Tack! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för din kommentar! Vad roligt att höra att du gillar receptet - då är vi två! :) Och säkert jättegott med grädde till! //Ester ❤ ett kreativt liv

      Radera
  7. Hej hej, nu provbakar min 11-åring muffins enligt ditt recept :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt! Hoppas ni gillar det! :) //Ester ❤ ett kreativt liv

      Radera
  8. Hej Ester!
    Hittade ditt recept när jag googlade. Vi skulle egentligen gjort en annan kaka, men jag saknade en ingrediens. Det blev vaniljmuffins istället och hela familjen blev jättenöjd/Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Åh, det är så tråkigt när man tänkt baka något och upptäcker att det saknas ingredienser. Men jätteroligt att ni gillade vaniljmuffinsen i alla fall! :) //Ester ❤ ett kreativt liv

      Radera
  9. Jag ska testa att baka de här, jag har redan gjort de nu så ska bara vänta till ugnen är värm men det står inte hur många grader de ska vara så jag chansade på 200

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det står grader åt höger precis under "vaniljmuffins" i receptet och det är 200 grader så du chansade alldeles rätt! :) Hoppas du gillar dem! //Ester ❤ ett kreativt liv

      Radera
  10. Supergoda vaniljmuffins, dottern älskade dom :-) Idag ska jag göra dom igen men då ska jag ha i kakao.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! :-) Ja, chokladvarianten av dessa blir minst lika goda! Jag tar 2 msk kakao när jag gör chokladmuffins. :) //Ester ❤ ett kreativt liv

      Radera
    2. Jag ska testa göra dom här muffisarna på lördag o sen sätta frosting på 😊

      Radera
  11. Testat dina vaniljmuffins. Goda, men inte får jag dom så toppiga o fina som på din bild ;)

    SvaraRadera
  12. vilka gradder ska muffinsen vara i ?????

    SvaraRadera
    Svar
    1. 200 grader! Det står precis under "Vaniljmuffins". :)

      Radera
  13. Testade det här receptet idag med min minste son! Jättegoda. Länkade hit till receptet i min blogg. Hoppas det var ok.

    Ha det fint! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att ni gillade det! Självklart får du länka :) Kram

      Radera
  14. Hur många grader?

    SvaraRadera
  15. Idag bakade jag dina muffins. Med lite ändring. La upp en bild på fb och var tvungen att skriva receptet. Så jag gjorde det och hänvisade till din blogg.... Hoppas det var ok. Annars tar jag bort det igen om du vill. // Therese

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det är helt OK! :) Ha en fin dag! /Fru Larsson

      Radera
  16. Nu står muffinsarna i ugnen gjorde några med hallon och några tigermuffins! Superenkla och vekligen ett bra recept! Ska nog prova det med killarna nästa gång jag är barnvakt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mums, det lät gott! :) Gör så vettja! :)

      Radera
  17. tack så jätte mycket för receptet det var super!

    SvaraRadera
  18. Testade receptet idag. Hade i bara 1 dl socker. Blev väldens godaste vaniljmuffins! Super goda ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att det funkar att använda mindre socker! Det ska jag nog testa nästa gång. :) Roligt att du gillade dem!

      Radera
  19. Hej! ville bara säga att muffinsarna blev super goda!Tack så mycket för receptet, det kommer att användas flitigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god! Vad roligt att du gillar dem!

      Radera
  20. hej! provade att baka vaniljmuffins idag och dom blev super goda!!

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Har bakat vaniljmuffins nu,dom blev jättegoda,men inte så höga och fina som dina.Då du skriver vispa ihop ägg och socker lätt,är det för hand då? Tack för fina recept!
    Med vänlig hälsning Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du gillade dem men tråkigt om de inte blev så höga som du ville. Har du vanlig ugn eller varmlufts? Vet inte om det påverkar höjden iofs men jag har i alla fall en vanlig ugn. :) Ja, ägg och socker behöver bara röras ihop så jag gör det oftast för hand med en sked men man kan ju göra en snabbis med elvispen också om man vill. :) Lycka till om du provar igen! /Ester

      Radera
  22. Tack för svar! har vanlig ugn.Ska testa igen,för dom var verkligen goda.Såg att du har en mailadress,är det ok om jag mailar och frågar om andra bak/frågor?
    Med vänlig hälsning Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god! Ja, absolut! Skicka ett mail så ska jag svara så gott jag kan. :) //Ester

      Radera
  23. Hallå! Testade nyss detta receptet för att göra chokladmuffins, kan bara säga heeeerreguuuuud vad goda! Höll nästan inte på att lägga dem i ugnen för att smeten var så otroligt god bara den 😁 Tack för att du dela med dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Hehe, vad roligt att höra att du gillade dem! De är en riktigt favorit här hemma också. När jag var barn så brukade min bror be mig att göra muffins bara för att han skulle få äta smet! ;)

      Radera
  24. Hej, jag gör ditt recept nu. det var supersmidigt. Jag ska bjuda alla mina kollegor på muffins imorgon. tack, ha det bra dom var jättegoda. jag kommer att lära mina barnbarn att baka dessa muffins. kram från sara

    SvaraRadera
  25. Ditt recept var som en dans på molnen, jätte goda och skiner som soluppgången.

    Tack för att du ville dela detta recept. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god! Och tack för din fina kommentar :D

      Radera
  26. Tack så mycket dem blev perfekta och passade utmärkt till Barnkalaset. Barnen var som nyårsraketer när alla muffins var klara. Definitivt ett bra bakval kommer användas mycket av i framtida bruk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! :) Jag har själv bakat det här sedan barnsben och använder det fortfarande! :)

      Radera
  27. Shit vilket bra recept, jag har bakat de två dagar i rad med tre olika sorters fyllningar, blir exakt 12 stycken fluffiga saftiga små saker.
    Tusen tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god! Vad roligt att du gillar receptet! :D

      Radera
  28. Dom är super goda!!! Jag gör det här receptet asa ofta asso gud vad jag älskar dom!!;*** //Becci den glade 12 åringen :)

    SvaraRadera
  29. Skall ha mina två söner med familj i eftermiddag på lite mat och kaffe.....Blev så sugen på muffins och sökte efter " goda muffins " och fick upp detta recept. Så vi får hoppas de är goda. (och det tror jag allt efter alla positiva kommentarer du har fått).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att de blev lyckade och uppskattade av familjen! :)

      Radera
  30. Hej, hur förvarar jag dom efter dom har svalnat? Jag låter dom kallna på galler med dom blir hårda uppepå o jättetorra, vad ska jag göra? Mvh Carolin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Åh, vad tråkigt att höra att de blir torra. Jag brukar låta dem svalna i muffinsplåten eller på köksbänken och när de har svalnat så lägger jag dem i en plastpåse. Om de inte ska ätas samma dag så fryser jag in dem direkt när de har svalnat. :)

      Radera
  31. Hej. Måste bara säga hur mycket jag gillar detta recept :) mitt favorit recept när de kommer till muffins, bakar de jätteofta och jag älskar att slänga i lite blåbär i smeten med, såå gott! dessa är perfekta att baka med min tvååring då de är såpass enkelt så att även han kan "hjälpa till" :)

    SvaraRadera
  32. Jag brukar ha dem i mitten. Beror kanske på hur stor ugn man har också men på mitten eller lite längre ner skulle jag säga. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid till att lämna en kommentar! Det gör mig så glad! ❤

(Kommentarer som enbart innehåller reklam tas bort)