Recept på tårtbotten - lika delar


Principen "lika delar" lärde jag mig av bloggen "baka, baka liten kaka" för längesedan och jag använder mig nästan alltid av den när jag gör tårtbottnar eftersom det ger så höga och fina bottnar. Det krävdes dock några satser innan jag fann rätt mängd ägg (och storlek på ägg) så mitt bästa tips till er är att prova er fram till vad som passar era formar bäst.



Tårtbotten - lika delar
Glas 1: Ägg
Glas 2: Socker
Glas 3: Mjöl, potatismjöl och bakpulver

Gör såhär
Ta fram tre lika stora glas. Knäck äggen i det första, häll upp socker i det andra glaset i samma höjd som äggen och gör likadant med mjöl i det tredje glaset. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Rör ihop mjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten. Häll upp i smord form och grädda i minst 20 minuter beroende på antal ägg (se gräddningsförslag längre ner). Låt svalna och dela sedan i tre delar.


 Vägledande anvisningar för ägg, bakpulver, mjöl och gräddningstid: 

Ägg: 
Till en form på 18-20 cm i diameter behövs 2-3 stora ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg

Bakpulver:
Till 2-3 ägg behövs ½-1 tsk bakpulver
Till 4-5 ägg behövs 1-1½ tsk bakpulver
Till 5-6 ägg behövs 1½-2 tsk bakpulver
- Om man vispar ägg+socker riktigt, riktigt vitt och pösigt så brukar det inte behövas lika mycket bakpulver, men som sagt, prova er fram!

Mjöl: 
Jag använder 2/3 mjöl och 1/3 potatismjöl i mitt mjölglas för jag tycker det ger en luftig botten. Och vill man göra chokladbotten så kan man enkelt byta ut 1/4-1/3 av mjölet mot kakao.

Gräddningstid: 
Grädda i 20-30 min för 2-3 ägg.
Grädda i 30-40 min för 4-6 ägg.
- Kolla med en sticka när du tror att botten är färdig, men tänk på att INTE öppna ugnsluckan de första 20 minuterna eftersom det kan få botten att sjunka ihop.

Lycka till! Kram från mig!

Kommentarer